FOR ALLE MED INTERESSE I DANMARKS ALMENE BOLIGER

Bedsteforældre påvirker også den sociale arv

En ny undersøgelse fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd viser, at bedsteforældres udddannelsesniveau har betydning for børns læse- og regnefærdigheder er i de små klassetrin.

Af Heidi Andersen / hea@bl.dk
Foto: Colourbox

Analysen er basseret på resultaterne fra de nationale test og dækker alle skolebørn, der har deltaget i nationale test i dansk i 2. klasse 2013/14 og matematik i 3. klasse i skoleåret 2014/15.

87 procent af de børn, der har mindst én akademisk uddannet bedsteforælder, klarer sig godt i de nationale test. Det gælder kun for 65 procent af de børn, hvis bedsteforældre alle er ufaglærte.

Den sociale arv slår endnu stærkere igennem mellem forældre og børn, hvor 87 procent af børn med mindst en akademisk uddannet forælder klarer sig godt i dansk og matematik. Det gælder kun for 68 procent af arbejderklassens børn, 56 procent af underklassens børn.

Af de børn, der ikke har nogen ufaglærte bedsteforældre, klarer 83 procent sig godt, mens 66 procent af dem med fire ufaglærte bedsteforældre klarer sig godt.

Efter folkeskolereformen blev der indført et måltal om, at 80 pct. af eleverne skal klare sig godt i dansk og matematik i de nationale test. Analysen viser, at børn af akademikere samt børn fra overklassen/den højere middelklasse opfylder målsætningen om. Børn af ufaglærte og fra lavere sociale klasser er derimod langt fra målsætningen.

Analysens hovedkonklusioner: 
• I de nationale dansktest i 2. klasse får 87 procent af børnene med akademikerforældre gode resultater, mens det samme gælder for 57 procent af børnene af ufaglærte forældre. Det samme billede viser sig i matematik i 3. klasse.

• Ca. 87 procent af børnene fra overklassen eller højere middelklasse får gode resultater. Det samme gælder ca. 68 procent af arbejderklassens børn og 56 procent af underklassens børn.

• Der er en sammenhæng mellem elevernes præstationer i de små klassetrin og bedsteforældrenes uddannelse. Af de børn, der ingen ufaglærte bedsteforældre har, klarer 83 procent sig godt. Kun 66 procent af dem med fire ufaglærte bedsteforældre klarer sig godt.

• Efter folkeskolereformen blev der indført et måltal om, at 80 procent af eleverne skal klare sig godt i dansk og matematik i de nationale test. Analysen viser, at børn af akademikere samt børn fra overklassen/den højere middelklasse opfylder målsætningen om. Børn af ufaglærte og fra lavere sociale klasser er derimod langt fra målsætningen.

Download analysen: 
Tidlig indsats er vejen til at bryde den negative sociale arv

 

 

Oprettet: 26. jul. 2017, Senest opdateret: 11. aug. 2017
Print Tip en ven LinkedIn Facebook Twitter RSS